Pasyjne rekolekcje sióstr diakonis

Czas pasyjny to czas refleksji nad swoją duchowością i relacją z Bogiem. Dobrym czasem na to są rekolekcje. Nie zapominają o tym również i siostry diakonise z Ewangelickiego Diakonatu Żeńskiego "Eben - Ezer" w Dzięgielowie. W dniach 19 - 21 marca miały miejsce kolejne rekolekcje dla sióstr diakonis tym razem w Dzięgielowie w domu macierzystym . Wszystkie siostry stawiły się w komplecie. Do Dzięgielowa przyjechały siostry z placówek gdzie na co dzień siostry jeszcze służą, czyli z Węgrowa, Miechowic czy z "Betanii" w Wapienicy. Rekolekcje rozpoczęły się w piątek od dorocznej Rady Sióstr czyli spotkania, gdzie podsumowujemy kolejny rok służby. Siostry przywitał duszpasterz diakonatu ks. Marek Londzin, który rozpoczął od rozmyślania biblijnego i modlitwy, następnie odczytał sprawozdanie z życia diakonatu w roku 2009 , które było złożone wspólnie wraz z siostrą przełożona s. Ewą Cieślar. Sprawy finansowe diakonatu przedstawiła zastępczyni siostry przełożonej s. Hildegard Nabel. Relacje ze służby na placówkach złożyły s. Marta, s. Iren i s. Aniela. Czas modlitwy i śpiewu zakończył dopołudniowy czas. W piątek po południu rozpoczęły się wykłady biblijne w oparciu o wybrane prośby modlitwy Pańskiej "Ojcze nasz". Pierwszy wykład " Bądź wola Twoja, tak w niebie jak i na ziemi" - przedstawił Ks. Biskup Senior Janusz Jagucki. Warto tu wspomnieć, że przez cały czas swojej kadencji Bp Jagucki zawsze inicjował dla diakonis rekolekcje i w nich uczestniczył wraz z małżonka. Drugim tematem były słowa" Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj" który przedstawił ks. Marek Londzin. Po każdym wykładzie był czas na dyskusje, śpiew i modlitwy. Wieczorne rozważanie w oparciu o hasło dnia "Jesteście światłością w Panu. Postępujcie jako dzieci światłości" ( Efezjan 5,8a) przygotowała dla nas Diakon Helena Gajdacz. Po kolacji wspólnie obejrzeliśmy film z 1931 roku promujący dzieło diakonii i służbę sióstr diakonis w zakładach opiekuńczych "Bethel" w Bielefeldzie ( założonych przez ks. Bodelschwinga) oraz rozwój tamtejszego diakonatu "Sarepta".

Sobotni dzień rozpoczął się od porannego nabożeństwa spowiednio - komunijnego w kaplicy domu sióstr, które odprawił Biskup Kościoła Ks. Jerzy Samiec . Cała społeczność siostrzana mogła przystąpić do Stołu Pańskiego. Po przerwie śniadaniowej ponownie wszystkie siostry zebrały się na wykładach, które rozpoczął od tematu :" I nie wódź nas na pokuszenie" - Ks. Biskup Jerzy Samiec, ; po dyskusji , biskup przedstawił nam bieżące sprawy z życia naszego Kościoła. Kolejny czas refleksji to wykład Ks. Biskupa Seniora Jana Szarka , który poruszył już ostatni temat : "Ale nas zbaw ode złego". Pieśń i modlitwa zakończyły czas wykładów. W sobotę rozświeciło piękne słońce, wiec wyruszyliśmy na wycieczkę do Republiki Czeskiej , aby odwiedzić nasze siostry i braci ewangelików na Zaolziu. Jako pierwszy odwiedziliśmy zbór w Bystrzycy , gdzie zwiedziliśmy piękny , monumentalny kościół z czasów patentu tolerancyjnego. O historii parafii i kościoła opowiedział nam proboszcz ks. Roman Raszka. Kolejnym miejscem była parafia w Oldrzychowicach pod szczytem góry Jaworowy. Tam przywitał nas Ks. senior Bogdan Taska wraz z małżonka i członkami Rady Parafialnej i opowiedział nam historię młodego zboru , który powstał w latach 50 XX wieku, kiedy to komuniści chcieli rozbić wielką parafię ewangelicką w Trzyńcu dzieląc ją na małe zbory. Tu się jednak okazał wielki i mocny Bóg, który tak rozwijał pracę zborową, że z małą starą szkołę ewangelicką rozbudowano na kościół , centrum parafialne i mieszkanie dla księdza. Zbór tętni żywym duchowym życiem i wciąż się powiększa liczbie i wzrasta duchowo. Po powrocie do Dzięgielowa w modlitwie wieczornej prowadziła nas Siostra Przełożona Ewa Cieślar. Ostatni dzień to niedzielne nabożeństwo ze zborem w kościele "Eben - Ezer" gdzie kazanie wygłosił Ks. Emil Gajdacz poprzedni długoletni duszpasterz diakonatu. Wspólny obiad był czasem na podsumowanie rekolekcji. Oprócz wielkiej wdzięczności dla Boga, że przygotował siostrą diakonisą wielka ucztę duchową i czas wspólnoty. Byliśmy wdzięczni, że słowem Bożym mogli nam usługiwać trzej Biskupi Kościoła z przełomu 3 dekad: Ks. Bp Senior Jan Szarek, Ks. Bp Senior Janusz Jagucki i nowy Biskup Kościoła Ks. Jerzy Samiec. Ta kontynuacja wspólnoty siostrzanej na rekolekcjach pomimo zmian pokoleniowych budzi w sercach sióstr diakonis nadzieję, że zaproszenie do Diakonatu, aby spędzić w praktyczny sposób przynajmniej jednego roku życia jest wciąż otwarty dla dziewczyn , kobiet z naszego Kościoła. Zapraszamy na "Rok służby dla Pana !" Warto zainwestować ten czas w swoje życie duchowe a za razem nauczyć się opieki nad osobami starszymi, gospodarowania domem , nauczenia samodzielności i odpowiedzialności za życie czy też skorzystania zostania słuchaczem Szkoły Biblijnej działającą w co drugą sobotę w ramach CME w Dzięgielowe. Jezus zaprasza a diakonat czeka !

Niech Bogu będą dzięki za ten pasyjny czas rekolekcji diakonackich w naszej siostrzanej społeczności . Wszechmogący Boże błogosław, dodawaj sił i zdrowia do służby i życia wszystkim siostrą i współpracownikom dzieła "Eben - Ezer" w Dzięgielowie !